تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,919 |
مقایسه اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دختر | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، آذر 1395، صفحه 1-12 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نویسندگان | ||
جمیله دلجو1؛ سیده گل افروز رمضانی* 2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان شیراز | ||
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی؛ دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
هدفپژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دختر میباشد. برای تحقق این هدف روش پژوهش از نوع طرح شبه آزمایشی و جامعهی آماری،کلیه دانشجویان دختر مرکز آموزش عالی زینب کبری کازرون به تعداد 193 نفر بودهاند؛ از این تعداد به روش نمونهگیری هدفمند 66 نفر از دانشجویانی که دارای اضطراب امتحان بالا شناخته شدند به عنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در 3 گروه 22 نفره تحت آموزشهای ذهن آگاهی و خود تنظیمی و گروه کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1385) استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس یکراهه و تعقیبی توکی انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که ارائه آموزشهای ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی به دانشجویان بر کاهش اضطراب امتحان آنان موثر میباشد و آموزش ذهنآگاهی نسبت به آموزشهای خودتنظیمی بر کاهش اضطراب دانشجویان دارای اثربخشی بیشتری است. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی؛ خودتنظیمی؛ اضطراب امتحان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 807 |