تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
تعیین نقش ابعاد و مؤلفههای برنامه درسی پنهان بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی پسر از دیدگاه معلمان شهرستان آبدانان در سال 94-93 | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، خرداد 1396، صفحه 95-108 اصل مقاله (826.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اکبر رهنما1؛ ایوب علی فت2؛ محمود امیدی* 3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهران. | ||
2دانشجوی کارشناس ارشد مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه شاهد تهران | ||
3کارشناس ارشد مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه شاهد تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، تعیین نقش ابعاد و مؤلفه های برنامه درسی پنهان بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی پسر از دیدگاه معلمان شهرستان آبدانان در سال تحصیلی 94-1393می باشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان آبدانان که جمعیت آن ها برابر با 307 نفراست. از این جامعه آماری با استفاده از نمونه ای تصادفی (طبقه ای) و با استفاده از فرمول کوکران نمونه آماری پژوهش برابر با171 نفر بدست آمد. برای سنجش خودکارآمدی اجتماعی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید و برای سنجش برنامه درسی پنهان از ابزار پرسشنامه ترکیبی پروین(1393) و احمدیان(1391) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(آزمون t تک گروهی، تحلیل واریانس) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد نقش مؤلفههای برنامه درسی پنهان بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی شهر آبدانان معنادار بوده است و مؤثرترین عامل بر خودکارآمدی تحصیلی مربوط به مؤلفهی روش تدریس و کمترین آن مربوط به مؤلفهی محتوا بود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی پنهان؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ معلمان آبدانان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,207 |