تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,943 |
رابطه کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه با عزت نفس دانش آموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1395، صفحه 97-111 اصل مقاله (803.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
خلیل غفاری* 1؛ سید سعید حسینی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، الیگودرز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر تحت عنوان "رابطۀ کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه با عزت نفس دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان الیگودرز" در پی بررسی و شناخت شیوه های تشویق و تنبیه مورد استفاده در مدارس و رابطۀ آن با عزت نفس دانش آموزان بوده و بدین منظور نمونۀ 240 نفری از دانش آموزان که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند را مورد مطالعه قرار داده است. طرح تحقیق در این پژوهش همبستگی و روشهای آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آزمون مجذور خی بوده است. ابزار جمع آوری داده ها، دو پرسشنامه کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه محقق ساخته و پرسشنامه عزت نفس الیس پوپ می باشدکه دانش آموزان (کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی و کلاسهای اول و دوم راهنمایی) به آنها پاسخ داده اند. یافته های پژوهش حاضر، مبیّن آن است که: بین کاربرد شیوه های تشویق و تنبیه با عزت نفس دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی پسرانه رابطه معنی داری وجود ندارد. به طور کلی، فرضیه های 3 و 4 پژوهش تأیید و فرضیه های 1، 2، 5، 6 و7 پژوهش رد شدند. همچنین فرضیه اصلی پژوهش نیز رد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
شیوه های تشویق و تنبیه؛ تشویق مادی و تشویق غیر مادی؛ عزت نفس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 898 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 622 |