تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,851 |
بازتاب ریشههای منازعه ایران و ایالات متحده در عرصه بینالملل از منظر دیپلماسی رسانهای آمریکا ( مورد مطالعه: فیلم سیصد ) | ||
فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 31، تیر 1396، صفحه 197-228 اصل مقاله (473.5 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بشیر اسماعیلی1؛ سید حسن ملائکه2؛ علیداد کیماسی3 | ||
1استادیار روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا | ||
2استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا | ||
چکیده | ||
چکیده سینمای هالیوود در دهه اخیر، بهطور فزایندهای به تولید فیلمها و سریالهایی با محوریت مضامین سیاسی پیرامون ایران مبادرت نموده است. مجموعه تلویزیونی «میهن » و فیلمهای « آرگو »، «گلاب »، «یک شب با پادشاه »، «گارد جاویدان » و امثال اینها، در زمره آثار مهم هالیوود هستند که بهطور مستقیم درباره ایران ساخته شدهاند. در این میان، مجموعه فیلمهای «سیصد» کوشیده است تا انحصاراً به بازنمایی تفاوتهای تفکر سیاسی میان ایران باستان و یونان باستان بپردازد. در عین حال، فیلم «سیصد» درصدد مشابهسازی تقابل فکری گفتمان ایران- یونانی با تقابل فعلی فکری جمهوری اسلامی با ایالات متحده آمریکاست. در این مقاله، ضمن بررسی اصول فکری بازنمایی شده در فیلم «سیصد2» ، به شرح و بسط اساس تفکر سیاسی متعارض مورد تاکید در این اثر پرداخته خواهد شد. فرضیه مقاله بر این مبناست که فیلم «سیصد2» درصدد القای این مسأله است که بنیانهای تفکر سیاسی در غرب و شرق از دیرباز متفاوت بوده و اعتلای سیاسی غرب در برابر استبداد و انسداد سیاسی در شرق، از گذشته تاکنون ادامه داشته است؛ لذا منازعه ایران و ایالات متحده در عرصه بینالملل، در تقابل میان آزادی و دموکراسی در دوران باستان ریشه دارد. روش تحقیق در این مقاله، بر مبنای ترکیبی از روش تحلیل گفتمان وندایک و تحلیل فیم رولان بارت است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: منازعه ایران و آمریکا؛ هالیوود؛ بازنمایی؛ فیلم سیصد؛ دیپلماسی رسانهای | ||
مراجع | ||
منابع اسلامی، مازیار .(1385). ژیژک؛ رو در رو با امر واقعی، نشریه فارابی، ش61 ، پاییز. بارت ، رولان .(1380). اسطوره در زمان حاضر، ترجمه یوسف اباذری، فصلنامه ارغنون، ش18. بودریار، ژان .(1390). آمریکا، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: نشر ققنوس. تاجیک، محمد رضا .( 1386). روانکاوی و سیاست، فصلنامه علمیـ پژوهشی حقوق و علوم سیاسی، ش 4. تورنهیل، جان .(1388). مارکسیست فروتن؛ ژیژک متفکری که همزمان از فلسفه، فیلم، غذا، روانکاوی و مارکسیسم میگوید، ترجمه فاطمه بنویدی، خردنامه همشهری، ش 31 و 30. توسلی رکن آبادی، مجید .(1388). شرقشناسی هگلی و سیاست رسانهای مبتنی بر اسلام هراسی، فصلنامه رسانه، ش 79. جعفریان، فائزه .( 1391). مفهوم واقعیت در سینمای کیارستمی و سینمای نئورئالیسم ایتالیا از منظر فلسفه اسلاوی ژیژک، کتاب ماه هنر، ش 154. ژیژک، اسلاوی .( 1391). سیاستهای بتمن: سرمایهدار خوب، هالیوود و ترس از جنبش 99 درصدی، مترجمان: آرش بصیرت و فریبا شفیعی، ماهنامه علوم انسانی مهرنامه، ش 28. صادقی پور، محمد صادق .(1391). بوطیقای ژیژک؛ چهار مقاله و شرح آنها، تهران: نشر ققنوس. فکوهی، ناصر .(1383). تاریخ اندیشه و نظریههای انسان شناسی، تهران: نشر نی. گیویان، عبدالله و محمد سروی زرگر .(1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، ش 8. لین، ریچارد .(1389). جی، ژان بودریار، ترجمه مهرداد پارسا، تهران: نشر رخداد نو. هال، استوارت .(1386). غرب و بقیه: گفتمان و قدرت، ترجمه محمود متحد، تهران: نشر آگه. Hall, Stuart .1997. The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication
Rojek, Chris.2003. Stuart Hall, Polity Publications
Totman,Sally-Ann.2009.How Hollywood Projects Foreign Policy,Palgrave Macmillan,New York
www.capx.co
www.irdiplomacy.ir
www.nedayeenghelab.com
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 611 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |