تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,889 |
نقش واسطهای اجتناب تجربی در ارتباط بین کمالگرایی با اضطراب امتحان دانشآموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 30، شهریور 1396، صفحه 1-12 اصل مقاله (880.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عاطفه جنبشی1؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی* 2 | ||
1دکتری روان شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2استادیار، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تعیین برازش مدل مفهومی مبتنی بر نقش واسطه ای اجتناب تجربی در ارتباط بین کمالگرایی با اضطراب امتحان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دوره متوسطه دوم در سال 1394 در شهرستان دماوند بود. 450 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامه های اضطراب امتحان ابوالقاسمی، اسدی مقدم، نجاریان و شکرکن (1375)، کمالگرایی مثبت و منفی تریشورت، اوونس، اسلاید و دیوئی (1995) و اجتناب تجربی گامز، چمیلسکی، کتوو، راجرو و واتسون (2011) را تکمیل کردند. جهت تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با داده های گردآوری شده به خوبی برازش دارد. کمالگرایی مثبت اثر مستقیم و منفی (01/0> P، 466/0-=β) و کمالگرایی منفی اثر مستقیم و مثبت (01/0> P، 363/0=β) بر اضطراب امتحان دارد. بعد منفی کمالگرایی با میانجیگری اجتناب تجربی بر اضطراب امتحان اثر دارد (05/0> P، 042/0=β). ابعاد کمالگرایی هر یک به نوبه خود افکار و هیجانهای منفی و مثبت را در دانشآموزان در مواجه با شرایط برمی انگیزند که این منجر به استفاده از راهبردهایی مانند اجتناب تجربی می شود و دانشآموزان در نهایت در موقعیتهای چالش برانگیز امتحان اضطراب از خود نشان می دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتناب تجربی؛ اضطراب امتحان؛ کمال گرایی مثبت؛ کمال گرایی منفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 540 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 569 |