تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
اثربخشی کیفیت زندگی درمانی بر میزان تاب آوری روان شناختی و خودتعیینی دانش آموزان دختر افسرده | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 30، شهریور 1396، صفحه 73-84 اصل مقاله (961.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی یوسفوند1؛ عزت الله قدم پور* 2؛ هومن رجبی3؛ بنفشه حسنوند4؛ مسلم یوسف وند5 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4عضو هیات علمی گروه روانشناسی، واحد الشتر، دانشگاه پیام نور، الشتر، ایران | ||
5دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی کیفیت زندگی درمانی در تغییر سطح تاب آوری روانشناختی و خودتعیینی دانش آموزان دختر افسرده شهر خرم آباد بود. این پژوهش به صـورت شـبه تجربـی بـود کـه در آن از طـرح پـیش آزمـون - پـسآزمـون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانـش آمـوزان دختـر دبیرسـتانی دارای افسردگی شـهر خرم آباد انتخـاب و بـه صـورت تصـادفی در گـروههـای آزمـایش (کیفیت زندگی درمانی) و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش زندگی درمانی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تجدید نظر شده خودتعیینی و پرسشنامه تاب آوری روانشناختی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد (01/0p<). یافته ها حاکی از آن بود که کیفیت زندگی درمانی در افزایش خودتعیینی و تابآوری روانشناختی اثربخش است. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت زندگی درمانی؛ تابآوری روانشناختی؛ خودتعیینی؛ افسردگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 501 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 373 |