تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,851 |
بررسی نماد «پری» در خسرو و شیرین نظامی بر اساس نقد کهنالگویی | ||
مطالعات زبان و ادبیات غنایی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 27، مرداد 1397، صفحه 35-46 اصل مقاله (210.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی دهقانی* | ||
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
طبق نظر یونگ کهنالگوها در ناخودآگاه جمعی از طریق نمادها ظهور مییابند. هر کهنالگو میتواند در جامه نمادهای مختلف ظاهر گردد. با بررسی افسانهها و قصههای پریان میتوان بین خودآگاه و ناخودآگاه که آبشخور اسطورههاست ارتباط برقرار کرد. پریان نیروهای فرا طبیعی روح انسان را نمادین میکنند. پایداری مضامین پری در ذهن بشری نشان از قدرت عظیم و شگرف آنهاست که توانستهاند از ماقبل تاریخ به عصر جدید، سفر کنند و در لابهلای آثار قصه پردازان و شاعران به حیات خود ادامه دهند. نظامی به همه باورهای کهن درباره نماد پری آگاه بوده و به کمک آن توانسته نهانیهای ناخودآگاه درون خود را که در قهرمان داستان-شیرین- نمود یافته است، توصیف کند. او در سایه این نماد و با تخیلات شاعرانه، آنیمای درون خود را به تصویر کشیده است. سویه مثبت پری در خسرو و شیرین، نشانگر روان تکامل یافته و به فردیت رسیده سراینده آن میباشد. هماهنگی میان احوال و رفتار و نقشهای «شیرین» نظامی با الگوهای باستانی شخصیت «پری» حاکی از موفقیت شاعر در وصول به هدف آگاهانه اوست. پژوهش حاضر تصویرسازی نظامی را از کهنالگوی پری و تحول تدریجی مفاهیم آن در قالب داستان خسرو و شیرین نشان میدهد. تصاویر و مفاهیمی که بیان کننده راز بقای اسطورة پری در زبان نمادین شاعران، تحت تأثیر ناخودآگاه جمعی بشر میباشد. در این جستار ضمن طرح موضوع نقد کهنالگویی و بیان جایگاه نمادها در عرصه آفرینشهای هنری، به بررسی نماد پری در خسرو و شیرین نظامی پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کهنالگو؛ نماد؛ ناخودآگاه جمعی؛ پری؛ شیرین؛ نظامی | ||
مراجع | ||
28- Leith,Vincent B.(Ed.),(2001), Theory and criticism, New York:Norton. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |