تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,227 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,889 |
پیشبینی اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی براساس سبکهای هویتی در دانشآموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 4، دی 1396، صفحه 43-54 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره رافضی1؛ مریم اکبری نوبندگانی* 2؛ مهدی دهستانی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2پیام نور تهران | ||
3دانشیار دانشگاه پیام نور تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی سبکهای هویتی با اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی با روش، توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان دوره دوم و سوم متوسطه شهرستان فسا در سال تحصیلی 95-94 بودند که از میان آنها 200نفر از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه-های اضطراب اجتماعی کانور (2000) و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و سبک هویت برزونسکی(1992) پاسخ دادند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که سبک هویتی اطلاعاتی (05/0 p ) و سبک هویتی اجتنابی (01/0 p ) با اضطراب امتحان رابطه مثبت معناداری دارد. اما سبک هویتی هنجاری با اضطراب امتحان رابطه معناداری نشان نداد. همچنین بین هیچ کدام از سبک-های هویت با اضطراب اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج آزمون رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که دو سبک هویت اطلاعاتی و اجتنابی میتوانند اضطراب امتحان را پیشبینی کنند (01/0p≤، 54/6=F). ولی هیچ یک از سبکهای هویتی نتوانستند اضطراب اجتماعی را پیشبینی کنند. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر بیانگر این بود که اضطراب امتحان نسبت به اضطراب اجتماعی رابطهی نیرومندتری با سبکهای هویتی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک های هویت؛ اضطراب امتحان؛ اضطراب اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 755 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 525 |