تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,847 |
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی نوجوانان پسر کمتوان ذهنی شهر یزد | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 4، دی 1396، صفحه 89-103 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی زارعی حسین آبادی* 1؛ کاظم برزگر بفروئی2؛ مرتضی امیدیان3 | ||
1آموزش و پرورش، یزد، ایران | ||
2عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه چمران، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی در نوجوانان پسر کمتوان ذهنی شهر یزد انجام شده است. روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح این پژوهش از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بوده و جامعۀ آماری دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی 11 تا 20 ساله را شامل میشود که در سال تحصیلی 94-93 در مدارس خاصّ کمتوان ذهنی شهر یزد مشغول به تحصیل بودهاند. نمونۀ این پژوهش شامل 40 دانشآموز است که بهطور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ رفتار تعارض رابین و فاستر بود که همۀ شرکتکنندگان، آن را در پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. برنامۀ آموزش مهارتهای ارتباطی طی 12 جلسۀ 50 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده، علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی مانند آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ تعارض والد- فرزندی و ابعاد آن تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0 p<). نتایج حاصل از تحلیل دادهها حاکی از آن است که آموزش مهارتهای ارتباطی باعث کاهش تعارض والد- فرزندی (%70/41 =اندازۀ اثر) و مؤلفههای آن، در دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. از این رو پیشنهاد میشود در مدارس خاصّ دانشآموزان کمتوان ذهنی، بر آموزش مهارتهای ارتباطی تأکید شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ارتباطی؛ تعارض والد- فرزندی؛ کمتوان ذهنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 394 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392 |