تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,315 |
بررسی تطبیقی عنصر « طرح » در داستان های کهن و داستان های امروزی ایران و جهان | ||
فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 12، بهمن 1388، صفحه 73-89 اصل مقاله (254.25 K) | ||
نویسنده | ||
منصوره شریف زاده | ||
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین عناصر داستان عنصر «طرح» است. در واقع، «طرح» الگویی از رابطة میان حوادث داستان بر اساس علت و معلول است. داستان پیش از قرن هجدهم در اروپا و قبل از مشروطیت در ایران بر اساس روایت ساده نوشته می شد و به صورت داستان به معنای امروزی (رمان) آن نبود. از آنجا که «طرح» از ماهیت درونی شخصیت ها سرچشمه می گیرد، برای فهم آن خواننده احتیاج به دو عنصر اساسی «هوش» و «حافظه» دارد. البته، بزرگترین فرق بین داستان های کهن و داستان های امروزی همین «طرح» است، زیرا، داستان های کهن مـمکـن است از مجمـوع تصادف ها ساخته شود و یا از حوادثی که از علل و معلول های سطحی سرچشمه گرفته باشد، در حالی که داستان های امروزی از حوادثی ناشی می شوند که منجر به جـدال می گـردند و از جدال هایی که بر اساس علل و معلول موجه به نظر می آیند. در این مقاله کوشش بر این است تا عنصر «طرح» در داستان های کهن ایرانی ( شاهنامه و خسرو و شیرین) و داستان های کهن اروپایی (ایلیاد وادیسه) با داستان های معاصر (رمان) ایرانی (تنگسیر و سووشون) و داستان های معاصر (رمان) اروپایی (مادام بواری و جنگ و صلح) مقایسه شود تا وجوه تشابه و افتراق آنها مشخص گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
طرح؛ داستان؛ رمان؛ تطبیق؛ پیشگویی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,616 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,541 |