تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,453,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,469,024 |
تأثیر روش تدریس مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی سال سوم راهنمایی | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، دی 1389، صفحه 77-93 اصل مقاله (187.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد سلیمانپور* ؛ علی خلخالی؛ لیلا رعایت کننده فلاح | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر مطالعه ای شبه تجربی است که با هدف تعیین تأثیر روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی دانشآموزان پایه ی سوم راهنمایی شهرستان رامسر در سال 1389 انجام شد. جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه ی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان مذکور به تعداد 395 نفر بود. با توجه به نمونه های آماری در دسترس و جایگزینی آنها در دو گروه آزمایش و خطا، نمونه گیری تصادفی به تعداد 50 نفر صورت پذیرفت. به منظور بررسی اثر بخشی مقایسه ای روش تدریس مبتنی بر ICT و تدریس سنتی در یادگیری پایدار دانشآموزان، آزمون مجدد در دو مرحله به عمل آمد. مرحله ی اول یک ماه پس از اجرای اولیه و مرحله ی دوم سه ماه پس از آن انجام گرفت. جهت اجرای تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات آرایش کلاسی به صورت گروه های دو نفره شکل گرفت و هر گروه یک رایانه در اختیار داشت که به صورت شبکه با همدیگر و با رایانه اصلی یعنی دبیر مربوطه در ارتباط بودند. برای کنترل کاربرها و مدیریت کلاس از نرمافزار «نت ساپورت اسکول» استفاده گردید و موضوعات درسی از سه طریق ارائه گردید: الف) محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دبیر ب) اتصال به شبکه اینترنت ج)کاربرد نرمافزارهای آموزشی. تجزیه و تحلیل دادههای حاصله با نرمافزارSPSS انجام شد و روش آماری آزمون t دوگروه مستقل بود. نتایج حاصل از تحقیق، تأثیر روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری پایدار دانشآموزان در درس علوم تجربی را تأیید نمود. همچنین مشخص شد که میزان یادگیری پایدار در روش تدریس مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر از روش تدریس سنتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ فن آوری اطلاعات و ارتباطات؛ یادگیری پایدار؛ علوم تجربی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,596 |