تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,875 |
تأثیر نرم افزارهای شبیه ساز آموزشی بر یادگیری و یادسپاری دانشجویان و مقایسه آن با روش سنتی تدریس | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3، فروردین 1390، صفحه 5-21 اصل مقاله (304.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل لاکدشتی؛ رضا یوسفی؛ خدیجه خطیری* | ||
چکیده | ||
از آنجا که هدف فنآوریهای آموزشی تسهیل و بهبود عملکرد یادگیری است، در این راستا شبیه سازهای آموزشی میتوانند به عنوان تکنیک و یا رسانهای موجب تحقق این هدف شوند. در این مقاله تأثیر نرم افزارهای شبیه ساز (مطالعه موردی بر روی Packet trace،PSpice ، Opnet وMatLab) بر یادگیری و یادسپاری دروس و مقایسه آن با روش سنتی تدریس انجام شده است. به این منظور دانشجویان رشتههای فنی دانشگاههای غیرانتفاعی شهر ساری در سال تحصیلی 1389- 1388 بررسی شدهاند. روش تحقیق شبهآزمایشی بوده و با دو گروه آزمایش و کنترل در قالب طرح پیشآزمون و پسآزمون اجرا شده است. یک گروه با نرمافزارهای شبیهساز و گروه دیگر به روش سنتی آموزش دیدهاند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. یافتههای تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و روشهای آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی، درصد، میانگین؛ و آمار استنباطی شامل آزمون t تجزیه و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین یادگیری و یادسپاری در آموزش با نرمافزارهای شبیه ساز و روش سنتی تدریس تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر نرم افزارهای شبیه ساز آموزشی بر افزایش یادگیری و یادسپاری دانشجویان نقش مطلوبی داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
نرم افزارهای شبیه ساز آموزشی؛ روش تدریس سنتی؛ یادگیری؛ یادسپاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,037 |