تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,901 |
بررسی چالش های کاربست فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی و یادگیری | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، فروردین 1390، صفحه 23-42 اصل مقاله (684.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمصطفی شریف خلیفه سلطانی؛ مهدی کریمی علویجه* ؛ مهدی مظاهری | ||
چکیده | ||
فنآوری اطلاعات و ارتباطات بالقوه توانایی تقویت کیفیت، اثربخشی و دسترسی به تعلیم و تربیت را دارد. این مقاله به بررسی چالشهای کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی و یادگیری از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان میپردازد. در این پژوهش، چالشها در چهارچوب الگوی عناصر سازمانی (درونداد، فرآیند، نتایج فردی، نتایج سازمانی) مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی است و از روش نمونه گیری طبقهای متناسب با حجم جامعه استفاده شده است. نمونه آماری شامل 110 نفر از اعضای هیأت علمی و 131 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته از نوع بسته پاسخ، شامل 62 گویه در محورهای اصلی کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات بود. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ معادل 88/. برآوردگردید و روایی آن مورد تأیید متخصصان مربوطه قرار گرفت. نتایج تحقیق به لحاظ آماری در سطح 05/0P بیانگر آن بود که مقوله نتایج فردی و نتایج سازمانی چالش محسوب نشده، اما مقوله درونداد و فرآیند (بیش از سطح متوسط) از دیدگاه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای اصفهان و صنعتی چالش محسوب میشود. بررسی تفاوت بین دیدگاه پاسخگویان در خصوص چالشهای درونداد و فرآیند کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی و یادگیری، حاکی از وجود تفاوت بین دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان بود، همچنین تفاوتهایی بر حسب دانشگاه محل تحصیل و جنسیت نیز وجود داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
فن آوری اطلاعات و ارتباطات؛ یاددهی؛ یادگیری؛ آموزش عالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,374 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,812 |