تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,019 |
اثربخشی پیشگیری سرویس پیام کوتاه بر نگرش و خود کارآمدی دانش آموزان نسبت به گرایش به مصرف مواد مخدر | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، فروردین 1390، صفحه 93-111 اصل مقاله (305.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
داریوش جلالی* | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی مقدماتی پیشگیری سرویس پیام کوتاه (پیامک) در مقایسه با روش ارایه جزوه آموزشی بر تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی دانشآموزان دبیرستانی نسبت به مصرف مواد مخدر بود. تحقیق از نوع آزمایشی و به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه با گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرکرد در سال تحصیلی 1389- 1388 به تعداد 22000 نفر تشکیل میدادند که به صورت تصادفی چند مرحلهای از بین آنها تعداد 138 دانشآموز انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. هر دو گروه آزمایش و کنترل طی سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه پرسشنامههای نگرش نسبت به مصرف مواد مخدر (قربانی، 1380) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1998) را تکمیل کردند. ضمن اینکه گروه آزمایش (1) طی 5/1 ماه، پیامهای پیشگیری را از طریق سرویس پیام کوتاه دریافت کرد، گروه آزمایش (2) نیز طی مدت 5/1 ماه از طریق جزوه آموزشی اطلاعات پیرامون پیامدهای زودگذر و معایب مصرف مواد مخدر را دریافت کردند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که روشهای پیشگیری بر روی تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی مؤثر بودهاند (05/0P <). در عین حال، اثربخشی سرویس پیام کوتاه بیشتر از روش ارایه جزوه آموزشی بود. در مرحله پیگیری سه ماهه، نتایج نشان داد که اثربخشی روش سرویس پیام کوتاه بر روی تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی پایدار بوده است، در حالی که اثربخشی روش جزوه آموزشی بر تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی پایدار نبوده است (05/0P >). | ||
کلیدواژهها | ||
روش های پیشگیری؛ مصرف مواد مخدر؛ نگرش؛ خودکارآمدی؛ ارسال پیام کوتاه؛ جزوه آموزشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,772 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,531 |