| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,606,005 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,288,753 |
تبیین عوامل مؤثر بر نگرش به کامپیوتر در میان دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 2، 1 (پیاپی 5)، مهر 1390، صفحه 41-58 اصل مقاله (283.25 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی عطاردی* ؛ محمود سعیدی رضوانی | ||
| چکیده | ||
| این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی- اقتصادی، داشتن کامپیوتر شخصی و دسترسی به اینترنت و سابقه شرکت در کلاسهای آموزش کامپیوتر، با نگرش نسبت به کامپیوتر در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. این تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1390 است. نمونه آماری، شامل 180 نفر (115 دختر و 65 پسر) بود که به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات، مقیاس نگرش نسبت به کامپیوتر (CAS) بود. پایایی کل این مقیاس به روش آلفای کرونباخ، 92/0 بهدست آمد. برای تحلیل نتایج از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی گروههای مستقل و رگرسیون به روش همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که طبقه اجتماعی- اقتصادی با اضطراب نسبت به کامپیوتر همبستگی مثبت و معنادار (05/0P <) دارد؛ دارا بودن کامپیوتر شخصی و سابقه شرکت در کلاسهای آموزشی با اضطراب، اطمینان و نگرش کلی نسبت به کامپیوتر در سطح (01/0P <) و با علاقهمندی در سطح (05/0P <) رابطه مثبت و معنادار نشان داد. طبق نتایج، بین دو جنس در ارتباط با نگرش نسبت به کامپیوتر تفاوت معناداری دیده نشد. ضمن اینکه طبق نتایج، دارا بودن کامپیوتر شخصی بهطور معناداری (008/0P <) و سابقه شرکت در کلاسهای کامپیوتری بهطور معناداری (004/0P <) قادر به پیشبینی نگرش نسبت به کامپیوتر بودند. نتایج این تحقیق گویای تأثیر قابل توجه داشتن کامپیوتر شخصی و شرکت در کلاسهای آموزشی کامپیوتر بر نگرش مثبت به کامپیوتر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نگرش نسبت به کامپیوتر؛ طبقه اجتماعیـ اقتصادی؛ دارابودن کامپیوتر شخصی؛ دسترسی به اینترنت؛ دانشجویان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,575 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,168 |
||