تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,460,132 |
توسعه دانش محتوایی و مهارت تدریس دانشجو معلمان از طریق مدل تلفیق یادگیری مسألهمحور و فنآوری اطلاعات و ارتباطات | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 2، 3 (پیاپی 7)، فروردین 1391، صفحه 151-173 اصل مقاله (320.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی کرمی؛ زهره کرمی* ؛ محمد عطاران | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر تلفیق یادگیری مسألهمحور با فنآوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه دانش محتوایی و مهارت تدریس دانشجو معلمان مرکز تربیت معلم بود. کلیه دانشجو معلمان مرکز تربیت معلم شهید باهنر استان همدان در سال 1389 به عنوان جامعه تحقیق انتخاب شدند و از بین آنها دو گروه آموزش ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. تحقیق حاضر، از نوع شبه تجربی و طرح مورد استفاده، طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. در گروه کنترل، برنامهای با نرمافزار پاور پوینت توسط مدرس تهیه شد و از طریق آن برنامه، نحوه تدریس مفاهیم ریاضی با استفاده از روشهای حل مسأله و اکتشافی، آموزش داده شد. در گروه آزمایش نیز از دانشجو معلمان خواسته شد بعد از جمعآوری اطلاعات و تنظیم طرحی بر اساس روشهای حل مسأله و اکتشافی، در محیط پاور پوینت، مفاهیم ریاضی را آموزش دهند. در واقع مسألهای که آنها با آن درگیر بودند، این بود که چگونه برنامهای پویا بسازند که از طریق آن برنامه، دانشآموزان به کشف مفاهیم ریاضی بپردازند. بدین ترتیب در پایان اجرا، طی یک جلسه، آزمون تئوری و عملی از هر دو گروه در حوزه دانش محتوایی و مهارت تدریس به عمل آمد. تجزیه و تحلیل نتایج دو آزمون (تئوری و عملی) با استفاده از آزمونt گروههای مستقل، نشان داد که عملکرد دانشی و مهارتی دانشجو معلمانی که یادگیری مسأله محور را با فاوا به منظور حل مسأله، تلفیق کرده بودند، بهتر از گروهی بود که فقط از فاوا استفاده کرده بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
فنآوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)؛ یادگیری مسألهمحور؛ دانش محتوایی؛ مهارت تدریس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,008 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,238 |