تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,645 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,612,935 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,767,361 |
اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چندرسانه ای ها بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 2، 4 (پیاپی 8)، تیر 1391، صفحه 67-87 اصل مقاله (317.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بی بی عشرت زمانی؛ محمد سعیدی* ؛ علی سعیدی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای دولتی شهرستان ایذه انجام گرفت. روش پژوهش، شبهآزمایشی بود. در این پژوهش 40 نفر از دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای دولتی، با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی ماتیاس جروسلم و رالف شوارزر و نظامی و پرسشنامه انگیزشی ولرند، جهت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. گروه آزمایش، 9 هفته درس ریاضی را بهصورت الکترونیکی و چندرسانهای و گروه کنترل درس ریاضی را به روش سنتی آموزش دیدند. پس از آموزش، هر دو گروه از نظر میزان خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی آزمون شدند. آزمون مجدد در دو ماه بعد از آموزش به عمل آمد. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق با استفاده از اندازهگیری مکرر نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل ایجاد شد (001/0P ≥ ). گروه آزمایش بعد از دو ماه پس از آموزش برتری خود را حفظ کردند. بنابراین، نتایج پژوهش، بیانگر تأثیر مثبت استفاده از چندرسانهایها بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی ریاضی؛ چندرسانه ای ها؛ درس ریاضی؛ انگیزش؛ فن آوری اطلاعات و ارتباطات | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,557 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,409 |