تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,893 |
بررسی روابط مابین مؤلفه های به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه ها با رویکرد دیماتل (مطالعه موردی) | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 2، 4 (پیاپی 8)، تیر 1391، صفحه 89-112 اصل مقاله (547.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هوشنگ تقی زاده* ؛ مصطفی ضیائی حاجی پیرلو | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، بررسی روابط مابین مؤلفههای بهکارگیری فنآوری اطلاعات در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی میباشد. شاخصهای بهکارگیری مؤثر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی که در تحقیقات قبل شناسایی شدهاند، بهعنوان متغیرهای این تحقیق می باشند. در این مطالعه، چگونگی روابط شاخصهای بهکارگیری فاوا در جامعه مورد مطالعه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز) بررسی شدهاست. جمعآوری دادهها، توسط دو پرسشنامه محققساخته انجام پذیرفته که روایی و پایایی آنها بهترتیب با روایی محتوایی و آزمون مجدد مورد بررسی قرار گرفته شده است. تجزیه و تحلیل نهایی دادهها توسط نرمافزار MATLAB انجام شده است. نتایج نهایی، حاکی از اهمیت نقش شاخص خلاقیت در بهکارگیری فاوا در جامعه مورد مطالعه میباشد و شاخص مذکور با میزان اثرپذیری بالا شناساییشده است. همچنین، مشخص گردید که دو شاخص: خلاقیت و سبک مشارکتی، دارای بیشترین میزان اثرپذیری مستقیم و غیرمستقیم از سایر مؤلفههای مورد بررسی میباشند. همچنین، مؤلفههای سازمانی و فنی نیز با بیشترین میزان اثرگذاری شناسایی شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
فن آوری اطلاعات و ارتباطات؛ شاخص های به کارگیری فن آوری اطلاعات؛ تکنیک دیماتل؛ خلاقیت؛ روش دلفی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,766 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,191 |