تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,606 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,780 |
رابطه هوش فرهنگی و سواد کامپیوتری معلمان با سبک مدیریت کلاسی آنان | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 3، 1 (پیاپی 9)، آبان 1391، صفحه 5-26 اصل مقاله (307.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریده حمیدی1؛ مجیدابراهیم دماوندی2؛ الهام دهنوی* 3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط هوش فرهنگی و سواد کامپیوتری دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با سبک مدیریت کلاسی آنان انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بوده که در زمان اجرای پژوهش تعداد آنها حدود 800 نفر بوده و از این میان به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از قاعده حجم نمونه کلاین (2005)، تعداد 330 نفر (153 مرد و 177 زن) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه هوش فرهنگی، سبکهای مدیریت کلاسی و سنجش سواد کامپیوتری استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها به ترتیب 97/0، 85/0 و 98/0 به دست آمده است. روشهای آماری مورد استفاده، شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد، فراوانی) و آمار استنباطی (رگرسیون لوجستیک) بوده است. یافتهها نشان داد که: بین فراشناخت و رفتار فرهنگی معلمان با سبک مدیریت کلاسی معلم محوری آنها ارتباط معکوس و معنادار وجود دارد. بین سواد کامپیوتری و سبک مدیریت کلاسی دانشآموز محوری معلمان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. فراشناخت فرهنگی، رفتار فرهنگی و سواد کامپیوتری پیشبینیکننده سبک مدیریت کلاسی تعاملی معلمان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش فرهنگی؛ سبک مدیریت کلاسی مداخلهای (معلم محوری)؛ مدیریت کلاسی غیرمداخلهای (دانشآموز محوری)؛ سواد کامپیوتری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,497 |