تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,508 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,044 |
رابطه اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی فراگیران | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 3، 1 (پیاپی 9)، آبان 1391، صفحه 95-107 اصل مقاله (244.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رمضان حسنزاده1؛ عاطفه بیدختی* 2؛ عباس رضایی3؛ فاطمه رهایی4 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
3مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
4کارشناس پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی سمنان | ||
چکیده | ||
دسترسی به اینترنت، پدیدهای رو به گسترش است. همزمان با دسترسی روز افزون و گسترده مردم به اینترنت، شاهد نوعی وابستگی در جوانان هستیم. به این دلیل، این پژوهش به منظور بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی فراگیران انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر، از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 91-1390 در استان سمنان بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 800 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سنجش اعتیاد به اینترنت یانگ و ویژگیهای شخصیتی نئو جمعآوری و با استفاده از آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون و با نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر میزان استفاده از اینترنت تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین استفاده از اینترنت در پسران بالاتر از دختران است. همچنین، همبستگی میان اعتیاد به اینترنت با خرده مقیاسهای روان رنجورخویی و موافقبودن معنادار و مثبت و باوجدان بودن و برون گرایی معنادار و منفی است. بین اعتیاد به اینترنت و خرده مقیاس گشودگی رابطه معنادار وجود نداشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ویژگی شخصیتی از عوامل مؤثر و پیشبینیکننده در استفاده از اینترنت است. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد؛ اینترنت؛ ویژگی شخصیتی؛ فراگیران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,005 |