تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,913 |
بررسی موانع بهره گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری از دیدگاه دبیران ناحیه دو استان قم | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 3، 3 (پیاپی 11)، فروردین 1392، صفحه 57-70 اصل مقاله (263.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهران فرج اللهی1؛ مهدی معینی کیا2؛ رضا عباسی* 3 | ||
1دانشیار دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب | ||
2استادیار دانشگاه پیام نور واحد اردبیل | ||
3کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران در مورد موانع بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری بوده است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کلیه معلمان مقطع متوسطه ناحیه دو استان قم، در سال تحصیلی 92 -1391 به تعداد 660 نفر میباشد. از میان آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسش نامه محققساخته، شامل 42 سؤال میباشد. به منظور تعیین روایی از نظرات استادان و کارشناسان آموزش و پرورش استفاده گردید. میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار SPSS معادل 86/0 حاصل گردید. جهت تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش و شناسایی موانع از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شدهاست. یافتههای تحقیق نشان داد که موانع بهرهگیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری شامل شش عامل، ضعف زیرساخت فیزیکی، ضعف زیرساخت مدیریتی، ضعف خدمات پشتیبانی معلمان، عدم آمادگی شناختی معلمان، عدم تربیت معلمان برای تدریس در الگوی نوین تدریس، و عدم برنامهریزی درسی فنآورانه و آمادگی فرهنگی معلمان میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
فن آوری اطلاعات و ارتباطات؛ فرآیند تدریس؛ یادگیری؛ دبیران؛ موانع بهره گیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,375 |