| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,118 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,827 |
لحن تعلیمی در دیوان حافظ | ||
| پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
| مقاله 4، دوره 5، شماره 18، شهریور 1392، صفحه 79-102 اصل مقاله (187.45 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| در دیوان حافظ، ادبیات تعلیمی و ادبیات غنایی بهخوبی با هم پیوند خوردهاند و نتیجة همنشینی این دو نوع ادبی، به شکلگیری لحنی خاص در کلام حافظ منجر شده است. حافظ با زدن رنگ عاطفی به پند و اندرزهای کوتاه و فشردهاش، نوعی خاص از ادبیات تعلیمی را که دارای لحنی نرم و تأثیرگذار است، تقویت و برجسته کرد و با گنجاندن بایستهها و نبایستههای اخلاقی در فرم غزل، راههای درست زندگی را در بیانی هنری و دلنشین به مخاطبانش نشان داده است. در این مقاله ضمن بیان اهمیت عنصر لحن در فهم و تفسیر دیوان حافظ، مؤلفههای کشف لحن تعلیمی در اشعار او معرفی میگردد و انواع لحن تعلیمی در غزلیاتش بررسی و تحلیل میشود. بررسی غزلیات حافظ در محور افقی و عمودی بر اساس روش توصیفی- تحلیلی نشان میدهد که حافظ از گونههای مختلف لحن در ابیات تعلیمی بهره برده است اما لحن او در برابر عموم مخاطبانش، اغلب غیرتحکمی و خیرخواهانه است. او بیشتر از طریق گزینش واژگان مناسب و دقت در نحوة چینش آنها و هماهنگ کردن موسیقی کلام و بهرهگیری از انواع تکرارها به ایجاد لحن تعلیمی مورد نظرش دست یافته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| لحن؛ غزل؛ ادبیات تعلیمی؛ ادبیات غنایی؛ نقد اخلاقی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,479 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483 |
||