تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
روابط خانوادگی،کیفیت زندگی و تاب آوری بین دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و دانش آموزان عادی | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1393 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
مسلم عباسی1؛ شهریار درگاهی2؛ کامبیز کریمی* 2؛ علی درگاهی3 | ||
1استادیار روانشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
2دانشگاه خوارزمی | ||
3آموزش و پرورش پارس آباد | ||
چکیده | ||
چکیده: زمینه و هدف: اختلال نقص توجه / بیش فعالی ، اختلال مزمن و آسیب زایی است که از کودکی تا بزرگسالی ادامه می یابد.لذا هدف پژوهش حاضر مقایسه روابط خانوادگی، کیفیت زندگی و تاب آوری بین دانش آموزان مبتلا به ADHD و دانش آموزان عادی بود. روش بررسی :پژوهش حاضر پس رویدادی از نوع مقطعی - مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر اردبیل که دارای اختلال نقص توجه توام با بیش فعالی بوده و در سال تحصیلی (93-1392) در شهر اردبیل مشغول به تحصیل هستند بود. نمونه این پژوهش شامل 160 دانش آموز دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و بهنجار بودند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی از لحاظ روابط خانوادگی، کیفیت زندگی و تاب آوری تفاوت معناداری وجود دارد . به گونه ای که دانش آموزان عادی از روابط خانوادگی پایدار تر ، کیفیت زندگی بالاتر و میزان تاب آوری بیشتری نسبت به دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه / بیش فعالی برخوردارند . بحث و نتیجه گیری: میتوان چنین نتیجه گرفت که با آگاهیرسانی در مورد ارتباط این متغیرها با یکدیگر و تاثیر گذاری این عوامل در ایجاد و تداوم این اختلال و همچنین با آموزش شیوههای مناسب تربیتی به والدین این افراد، میتوان زمینه رشد و زندگی مناسبتری را برای این افراد فراهم کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط خانوادگی؛ کیفیت زندگی؛ تاب آوری؛ اختلال نقص توجه/ بیش فعالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,704 |