| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,634,127 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,304,680 |
آمیختگی ادبیات تعلیمی با ادبیات عرفانی در تمهیدات عین القضات همدانی | ||
| پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
| مقاله 5، دوره 6، شماره 24، اسفند 1393، صفحه 131-148 اصل مقاله (289.57 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| عین القضات همدانی، عارف ایرانی قرن پنجم و ششم هجری است که قلم توانا و ذهن و اندیشه پویا و جوّال خود را برای نگاشتن آثار فلسفی- عرفانی به کار برده است. اگرچه بی پروایی و سبک فلسفیاش در نهایت او را به پای دار کشید اما نوشتههای او به خصوص کتاب «تمهیدات» وی، سندی مستدل برای عرفان و ادبیات کهن ایران زمین شد. «تمهیدات» اگرچه از متون عرفانی به شمار میرود اما از آنجا که به بیان شرایط سلوک و آداب مرید و خصایص پیر میپردازد، مبانی تعلیمی بسیاری را بیان کرده است. صوفیه که به واقع هدف خلقت را محبت و عشقورزی میدانند، محبت به انسان را زمینهساز محبت خداوند به شمار میآورند؛ این گونه است که در تفکر صوفی، تعلیم هم با محبت گره میخورد و در حقیقت، آداب شناخت و خودسازی و حقیقت جویی همگی برگرفته از عشق و برای وصول به محبت است. در این مقاله جنبههای تعلیمی این اثر گرانقدر بررسی شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادبیات تعلیمی؛ عین القضات همدانی؛ تمهیدات؛ نقد اجتماعی؛ زهد؛ اخلاق عرفانی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,266 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,050 |
||