تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,985 |
بررسی میزان استفاده نابینایان ایران از فنآوری اطلاعات و ارتباطات جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 4، 4 (پیاپی 16)، مرداد 1393، صفحه 5-21 اصل مقاله (297.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن صیامیان* 1؛ محمد حسنزاده2؛ فاطمه نوشین فرد3؛ نجلا حریری4 | ||
1دانشآموخته دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
4دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با هدف بررسی میزان استفاده نابینایان از فنآوری اطلاعات و ارتباطات و رسانههای اطلاعاتی خاص جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی، انجام شده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از تحقیقات پیمایشی تحلیلی است که در سال ۱۳۹۱ انجام شده است. حجم نمونه آماری پژوهش، بر اساس جدول کرجسی و مورگان، ۳۸۴ نفر تعیین شد. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته با ضریب پایایی ۰/۸۵ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و درصد و آمار استنباطی شامل آزمون فریدمن و آزمون دو جملهای استفاده شده است. یافتهها در بررسی رسانههای اطلاعاتی خاص نشان داد، گویههای «شنیداری» دارای بیشترین کاربرد و گویههای «پادکست» و «ودکست» هیچ کاربردی نداشتند؛ بیشترین میزان استفاده نابینایان از منابع اطلاعاتی خاص، منبع «شنیداری» و کمترین میزان استفاده نابینایان از منابع اطلاعاتی خاص «گویا» بود. همچنین حدود نیمی از نابینایان کمتر از حد متوسط از فنآوری اطلاعات (منابع الکترونیکی و شبکه جهانی اینترنت) استفاده میکردند، و بیشترین میزان استفاده از ابزارها و فنآوریهای موجود نابینایان، «رایانه» و کمترین مؤلفه مورد استفاده «طراحی وبلاگ و وبلاگنویسی» بود. علاوه بر آن، نتایج نشان داد، از نظر نابینایان، بیشترین منبع مورد نیاز برای آموزش و راهنمایی استفاده از نرمافزارهای ویژه، راهنمایی کتابداران و کتابهای گویا و کمترین منبع مورد نیاز «خودآموزی» بود. | ||
کلیدواژهها | ||
نابینایان؛ فنآوری اطلاعات و ارتباطات؛ جامعه اطلاعاتی؛ نیازهای اطلاعاتی؛ رسانههای اطلاعاتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,792 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,899 |