تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,547,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,626,313 |
تبیین شکاف بین سیاست و اخلاق بر مبنای نظریه ماکیاولی با بررسی پند و اندرز در داستان شیر و گاو کلیله و دمنه | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 25، خرداد 1394، صفحه 37-54 اصل مقاله (176.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
قدسیه رضوانیان1؛ عفت سادات غفوری2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
کلیله و دمنه گرایش های مختلف ادبیات اخلاقی و تعلیمی ما را در خود جلوه گر ساخته است. این کتاب گذشته از آموزه های سیاسی دربردارنده آموزه های اخلاقی نیز هست و برای این منظور از تأثیر القایی داستان بهره می گیرد که در قالب حکایت متجلی میشود. از آنجا که در رویکرد سنتی برای آموزش و به ویژه آموزش اخلاق، گفتمان اندرزی گفتمان غالب دانسته می شود، این پژوهش درصدد است تا با بررسی این بُعد از ادب تعلیمی، بدین پرسش جواب دهد که آیا هدف پند و اندرز از زبان شخصیت های این داستان در همه موارد اخلاقی است یا به اقتضای جنبه سیاسی اثر، لزوماً کارکرد اندرز، اخلاقی نیست و گاه حتی در تقابل با آن قرار میگیرد. با بررسی پند و اندرز در داستان شیر و گاو مشاهده میشود بیشترین بسامد پند و اندرز در این داستان از زبان دمنه به کلیله و شیر بیان شده است. در غالب پندهای اخلاقی دمنه، گفتمان سیاست و قدرت بر اخلاق و تعلیم غلبه دارد. به همین سبب، شباهت های زیادی میان اندیشه های ماکیاولی و محتوای تعلیمی این داستان دیده می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیله و دمنه؛ پند و اندرز؛ ماکیاولی؛ اخلاق؛ سیاست | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,172 |