تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,243 |
رابطه استفاده از بازی های رایانه ای با وضعیت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 5، 3 (پیاپی 19)، اردیبهشت 1394، صفحه 123-137 اصل مقاله (286.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میر سعید حسینی شیروانی* 1؛ ثمانه حاجیخانیان2؛ سارا حاجیخانیان3 | ||
1عضو هیأت علمی گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران | ||
2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه استفاده از بازیهای رایانهای با افت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل به تعداد 7542 نفر در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 364 نفر تعیین شد. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای انجام پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه محققساخته بازیهای رایانهای و وضعیت تحصیلی، مجموعاً 25 سؤالی به صورت بسته پاسخ در طیف پنج گزینهای لیکرت بوده است. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان و صاحبنظران رشته تکنولوژی آموزشی و روانشناسی مورد تأیید واقع شده است و ضریب پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. دادهها در دو سطح توصیفی با استفاده از جداول و نمودارها، میانگین و انحراف معیار و سطح استنباطی با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرونف و آزمونهای پارامتریک تی تک نمونه و ضریب همبستگی پیرسون مورد توصیف و تحلیل واقع شد. نتایج نشان داد که اکثریت دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل از بازیهای رایانهای استفاده میکنند. همچنین، یافتهها حاکی از آن بود که بین بازیهای رایانهای با افت تحصیلی و انگیزه تحصیلی رابطه قوی و با یادگیری دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل رابطه ضعیف وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی های رایانه ای؛ افت تحصیلی؛ یادگیری؛ انگیزه تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,917 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 874 |