تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
رابطه سواد فنآوری اطلاعات با تفکر انتقادی دانشجویان | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 5، 4 (پیاپی 20)، مرداد 1394، صفحه 5-18 اصل مقاله (267.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید صفاریان همدانی1؛ علیرضا عالی پور* 2؛ آذین عظیمی اشرفی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و مدرس دانشگاه علوم دریایی، نوشهر، ایران | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد فنآوری اطلاعات با مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی میباشد. این پژوهش از لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود. از طریق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 331 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی و پرسشنامه محققساخته سواد فنآوری اطلاعات است که روایی آنان از نظر متخصصان گروه علوم تربیتی بررسی و تأیید شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ در یک گروه 30 نفری، برای پرسشنامه سواد فنآوری اطلاعات 0/93 و برای پرسشنامه تفکر انتقادی 0/80 محاسبه گردید. با عنایت به اینکه مفروضه های آمار پارامتریک برقرار بود، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین سواد فنآوری اطلاعات با مهارت های تفکر انتقادی (خلاقیت، بالیدگی و تعهد) در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه ای وجود ندارد. لذا، نتایج نشاندهنده آن است که داشتن سواد فنآوری اطلاعات در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دلیلی بر وجود تفکر انتقادی در بین آنان نمی باشد. شاید بتوان، بهترین دوران پرورش تفکر افراد با استفاده از فنآوری اطلاعات را، دوران قبل از ورود آنان به آموزش عالی دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد فنآوری اطلاعات؛ تفکر انتقادی؛ آموزش عالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,775 |