تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,580 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,099 |
آموزش به شیوه یادگیری سیار و تأثیر آن بر یادگیری، یادداری و انگیزه پیشرفت | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 5، 4 (پیاپی 20)، مرداد 1394، صفحه 19-33 اصل مقاله (283.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرشته علیخانی1؛ پرستو علیخانی* 2؛ مریم اسلام پناه3 | ||
1کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، آموزش و پرورش استان کردستان، کامیاران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فناوری اطلاع رسانی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر، مطالعه ای است که هدف آن بررسی تأثیر آموزش به شیوه یادگیری سیار بر سه مؤلفه یادگیری، یادداری و انگیزه پیشرفت و مقایسه آن با روش سنتی است. از نظر روش شناسی، پژوهش حاضر، از نوع شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان رشته مهندسی آب در درس خاک شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه است که تعداد آنها 74 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 38 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. قبل از اجرا، پیش آزمون یادگیری (محقق ساخته) و انگیزه پیشرفت هرمنس بر روی هر دو گروه در شرایط یکسان بهعمل آمد. برای گروه گواه از روش سنتی و برای گروه آزمایش از روش آموزش به شیوه یادگیری سیار، استفاده شد. پس از پایان سه هفته آموزش، پس آزمون یادگیری و انگیزه پیشرفت برای هر دو گروه اجرا شد و پس از گذشت یک ماه، آزمون یادداری از گروه ها بهعمل آمد. دادههای این پژوهش با استفاده از آزمون t گروههای مستقل، در نرم افزار SPSS تحلیل شد.یافته ها نشان داد که میزان یادگیری و یادداری در میان افراد آموزشدیده با روش یادگیری سیار، بیشتر از روش سنتی است؛ اما، در روش آموزش بهشیوه سنتی، انگیزه پیشرفت بیشتر از یادگیری سیار بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ یادگیری سیار؛ یادگیری؛ یادداری؛ انگیزه پیشرفت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,990 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,756 |