تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,758 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,460,137 |
بررسی تأثیر انگیزش و نگرش در استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستان های شهر یزد | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 5، 4 (پیاپی 20)، مرداد 1394، صفحه 143-164 اصل مقاله (341.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بی بی عشرت زمانی1؛ نرجس امینی* 2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای عوامل انگیزشی و نگرشی مؤثر در کاربرد فنآوری، توسط دبیران مقطع متوسطه شهر یزد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دبیران دبیرستان های متوسطه به تعداد 3585 نفر بود. نمونه آماری پژوهش را 454 نفر از دبیران مدارس متوسطه که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند، تشکیل میدادند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه استاندارد سنجش میزان کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات ونبراک (2001)، پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش نسبت به کامپیوتر ونبراک و ژئومن (2003) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری MSLQ بود. تحلیل دادهها از طریق آمار استنباطی و تکنیک آماری مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر تأییدی با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام گردید. نتایج نشان داد که رابطه نگرش و انگیزش و مؤلفه های آنها با کاربرد فاوا معنادار و مثبت بوده است. بهعبارت دیگر، نگرش و انگیزش و مؤلفههای آنها بر کاربرد فاوا تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش؛ نگرش؛ استفاده از فاوا؛ دبیران؛ دبیرستان های شهر یزد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,091 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,372 |