تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,607,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,762,088 |
مقایسه آموزههای تعلیمی در شاهنامه فردوسی با بوستان سعدی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 26، شهریور 1394، صفحه 158-180 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نجمه نظری1؛ آذر اسدی2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان | ||
چکیده | ||
ادبیات تعلیمی بخشی گسترده از ادبیات کهن فارسی را شامل می شود. اگر چه شاهنامه اثری حماسی به شمار میرود اما فردوسی در جای جای این اثر ارزشمند، از هر فرصتی برای بیان آموزههای تعلیمی استفاده کرده است، به ویژه در صحنههای حساس و در پایان داستانها حضور آشکار فردوسی و بیان آموزههای اخلاقی قابل توجه است. توصیههای فردوسی به خردورزی، نام خواهی، دوری از آز، دادگری، رعایت اعتدال و... در حوزه زندگی شخصی و اجتماع، بیانگر توجه فردوسی به ادب تعلیمی است. دو قرن بعد سعدی به عنوان یک مصلح اجتماعی، بوستان را درحوزه ادبیات عرفانی و تعلیمی سرود. سعدی با توجه به مقتضیات جامعه ایرانی و به ویژه اوضاع زمانه خود در بوستان به مسائلی چون احسان، تواضع، دادگری، رعایت اعتدال، نام خواهی، اغتنام فرصت، نفی آز و... پرداخته است. مقایسه آموزههای تعلیمی فردوسی با سعدی بیانگر شباهتها و تفاوتهایی در نگاه این دو شاعراست. تفاوتها غالباً برخاسته از شرایط زمانی و اوضاع ایران در آن روزگار است که ازآن جمله میتوان به تأثیر قرنها تسلط بیگانگان، رواج عرفان و تفکر اشعری وکم رنگ شدن روحیه حماسی در روزگار سعدی اشاره کرد. در این مقاله به مقایسه آموزههای تعلیمی در شاهنامه فردوسی با بوستان سعدی پرداختهایم و شباهتها و تفاوتهای موجود میان آموزههای تعلیمی این دو شاعر فرزانه را مورد بررسی قراردادهایم. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تعلیمی؛ فردوسی؛ شاهنامه؛ سعدی؛ بوستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |