تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,918 |
رابطه بین آموزش سواد اطلاعاتی با عملکرد تحصیلی دانشجویان | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 6، 1 (پیاپی 21)، آبان 1394، صفحه 5-17 اصل مقاله (264.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کیومرث نیازآذری1؛ ابوالقاسم بریمانی* 2؛ علی جوکار3؛ احمد رستگار امریی4 | ||
1استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا، نکا ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری ایران | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (مازندران)، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
در عصر حاضر، دسترسی به اطلاعات و استفاده مؤثر از آن برای تمام اقشار جامعه به منزله یک اصل اساسی در زندگی اجتماعی و حرفه ای به شمار می رود. در این راستا، داشتن سواد اطلاعاتی ابزار ارتباط با جهان میباشد. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین آموزش سواد اطلاعاتی با عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسیارشد رشته های علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی به تعداد 688 نفر بود. نمونه آماری از طریق جدول کرجسی و مورگان، 242 نفر تعیین و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب رشته تحصیلی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی محتوایی آن توسط استادان و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر 0/79 بهدست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس دو راهه و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی سؤالات تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین آموزش سواد اطلاعاتی (یافتن، استفاده کردن و انگیزه) با عملکرد تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسیارشد وجود دارد و 10/5 درصد تغییرات عملکرد تحصیلی دانشجویان را متغیر آموزش سواد اطلاعاتی تبیین می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
فنآوری اطلاعات و ارتباطات؛ سواد اطلاعاتی؛ انگیزه؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,848 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,412 |