تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,580 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,099 |
رابطه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 6، 1 (پیاپی 21)، آبان 1394، صفحه 55-70 اصل مقاله (358.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی شریعتمداری* 1؛ مرضیه آقاجانی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 بود که با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 338 نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها، از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط محققان بررسی و تأیید شد. پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سواد فنآوری اطلاعات و ارتباطات برابر با 0/949 و برای پرسشنامه پیشرفت تحصیلی 0/947 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سواد فن آوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد، به عبارتی، هر چه سواد فنآوری اطلاعات و ارتباطات معلمان بیشتر باشد، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیشتر می شود. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان دادکه به کارگیری کامپیوتر و فایل های مدیریتی و مشاغل و فنآوری اطلاعات و ارتباطات پیش بینیکننده مثبت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
فن آوری اطلاعات و ارتباطات؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,704 |