تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,547,749 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,626,284 |
مقایسه راهبردهای یادگیری، سختکوشی و نگرانی مبتلایان به تالاسمی و افراد عادی | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 3، اسفند 1393، صفحه 22-28 اصل مقاله (350.15 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدمهدی بابائی منقاری1؛ مهدی معینی کیا2؛ علی خالق خواه2؛ عادل زاهد بابلان2 | ||
1کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. (نویسنده مسؤول)* m.zmbm67@gmail.com Email: | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: بیماری تالاسمی علاوه بر عوارض جسمی، برخی مشکلات روانی و اجتماعی را برای بیماران ایجاد میکند. این عوارض باعث میشود که زندگی توأم با خستگی، ضعف، کاهش یادگیری و رنجوری بوده و افراد قادر به تجربه محیط زندگی خود مانند افراد عادی و سالم نباشند. با توجه به اینکه موفقیت هر انسان در عصر حاضر منوط به برخورداری از توانایی یادگیری، فارغ بودن از نگرانی بیمارگونه و سختکوش بودن است و این تواناییها نیاز به راهبردها و تکنیکهایی دارد که در صورت وجود، افراد در یادگیری موفق خواهند بود، لذا هدف این پژوهش، مقایسه راهبردهای یادگیری، سختکوشی و نگرانی مبتلایان به تالاسمی و افراد عادی بود. روش بررسی:روش تحقیق از نوع علی-مقایسهای بود که در سال 93 انجام شد. جامعه آماری، شامل افراد مبتلا به تالاسمی شهرستان آمل و افراد عادی این شهرستان با داشتن تحصیلات متوسطه و بالاتر بود. از جامعهی آماری، تعداد 30 نفر از افراد مبتلا به تالاسمی و30نفرافرادعادی به روش نمونهگیری تصادفی و در دسترس انتخاب گردید. نمونهی انتخابی در فاصلهی سنی 16 – 25 بود. ابزارپژوهش پرسشنامه31سوالی راهبردهای یادگیری پینتریچ وهمکارانبا پایایی 87/0، پرسشنامه 10سوالی نگرانی استوبر وجورمن باپایایی 95/0 وپرسشنامه 27سوالی سختکوشی کیامرثی با پایایی 89/0 بوده است. دادهها با استفاده از روش t دوگروهی مستقل تجزیه و تحلیل شد. یافته ها:نتایج نشان داد که در سطح اطمینان 95% بین راهبردهای یادگیری(01/2- = (58) t)، نگرانی(23/2- =(58) t) و سختکوشی (52/6 =(58) t) یادگیرندگان تالاسمی با افراد عادی تفاوت وجود دارد. نتیجه گیری: سختکوشی و راهبردهای یادگیری بیماران تالاسمی به گونهی معنیداری پایینتر از افراد عادی است و در مقابل، نگرانی افراد تالاسمی از افراد عادی بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای یادگیری؛ نگرانی؛ سختکوشی؛ مبتلایان به تالاسمی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 502 |