تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,373 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,982 |
کارکردهای تعلیمی اسطوره در مثنوی مولوی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 28، اسفند 1394، صفحه 33-54 اصل مقاله (284.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فروغ صهبا* ؛ حسین پریزاد | ||
دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
آموزههای اخلاقی و تعلیمی یکی از گستردهترین مفاهیم و مقاصد شعر فارسی است و شاعران برای تأیید، تثبیت و پروراندن این آموزهها از پشتوانههای مختلفی بهره بردهاند. هدف این مقاله بررسی کارکردهای تعلیمی باورهای اسطورهای در مثنوی معنوی است که در دو حوزه باورها و موجودات اسطورهای، چگونگی بهرهگیری مولوی از آنها و ویژگیها و نحوه کاربردشان در راستای ادبیات تعلیمی بررسی شده است. در مثنوی مولوی، عرصه اسطوره در راستای مقاصد تعلیمی و اخلاقی بسیار گسترده است. مولوی از ویژگی های رفتارها و باورهای اسطورهای مانند جادو و انواع آن، کوبیدن بر طبل هنگام ماهگرفتگی و... برای تبیین گزارههایی مانند نکوهش نفس و دنیادوستی و پرهیز از فریبخوردن از آنها و بیدار شدن از خواب غفلت استفاده کرده است. در حوزه موجودات اسطورهای نیز جن و پری و غول از پربسامدترین موجودات در مثنوی محسوب میشوند که مولوی از آنها نیز در راستای اهداف تعلیمی و برای بیان گزارههای اخلاقی مانند اعتماد نکردن به هر چیز و دعوت به هوشیاری و ضرورت تقویت بینش درونی بهره گرفته است. بهرهبرداری تعلیمی از اسطورهها علاوه بر عمق و ژرفا بخشیدن به این اثر، آن را از یکنواختی موجود در متون اخلاقی و تعلیمی نجات میدهد. ذهنیت تعلیمی مولوی توانسته است که از این حوزه فکری بشر در راستای مقاصد تعلیمی با خلاقیت و مهارت بهره ببرد. | ||
تازه های تحقیق | ||
. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تعلیمی؛ اسطوره؛ آیین؛ جادو؛ مثنوی مولوی | ||
اصل مقاله | ||
. | ||
مراجع | ||
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 799 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 563 |