تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,346 |
نگاهی به برخی آموزههای اخلاقی- تعلیمی شهریار | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 28، اسفند 1394، صفحه 89-112 اصل مقاله (396.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
تورج عقدایی* 1؛ حسین آریان2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی زنجان | ||
2دکتری دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
شهریار، شاعری اخلاق گراست که در تبیین مضامین اخلاقی و تعلیمی در اشعار خود با مهارت و ملاحت تمام عمل کرده است. اگر چه در این مقال، مجال نشان دادن «ادبیت» کار شهریار نیست اما خواننده با ذوق درخواهد یافت که این شاعر زبردست، «آموختن» و «لذت» بخشیدن را دو عنصر متقابل و متعامل ادبیات میداند و خود نیز ادبیات را در خدمت اندیشههایش قرار میدهد. بررسی اشعار شهریار نشان میدهد که وی به تعلیم مخاطب خود بسیار اهتمام ورزیده است. مهمترین مضامین تربیتی مورد توجه وی عبارتند از: مبارزه با هوای نفس، پرهیز از دنیاپرستی، مهرورزی و ترک خصومت، شرم، شکیبایی، ادب، سخاوت، قناعت، ترک آزمندی، فروتنی و نوعدوستی. در این پژوهش نگارندگان میکوشند به بررسی و تحلیل مضامین تربیتی به کار رفته در آثار شهریار بپردازند و ویژگیهای بارز آن ها را تبیین نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
شهریار؛ اخلاق؛ دیدگاههای تعلیمی؛ مضامین تربیتی؛ باورهای دینی | ||
اصل مقاله | ||
. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,039 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 946 |