تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,555,961 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,728,114 |
بررسی تأثیر تعلیمی معنای ضمنی و صریح افعال در کلیله و دمنه و مقامات حمیدی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 28، اسفند 1394، صفحه 165-188 اصل مقاله (326.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اشرف شیبانی اقدم* | ||
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
نثر فنی کلیله و دمنه و مقامات حمیدی با در بر داشتن دلالتهای ضمنی و غیر صریح، سبک متفاوتی از وجه تعلیم را نشان میدهد. رمزگشایی معانی ضمنی در این آثار آشکار میسازد برخلاف فرضیه محققان مبنی بر بسیار بودن لغات نسبت به معانی در متون نثر قرن ششم هجری، به دلیل نزدیک شدن این آثار به شعر دلالتهای ثانوی بیشتری مطرح میشود؛ چنان که با آشناییزدایی و تحول در مسیر درک، راه دریافت معنی را گستردهتر و اثر تعلیمی آن را مؤثرتر میسازد و مخاطب با حرکت ذهنی از حوزهای اشاری به حوزه دیگر مفاهیم تازهای را دریافت میکند. در این مقاله، سعی بر آن است که با مطالعه چهارچوب بافتاری این متون و اثر تعلیمی آنها با بررسی افعال، رهیافتهای نویسندگان در امر تعلیم تبیین گردد. برای این کار افعال در ساختهای پایه، مرکب و عبارت فعلی دادهبرداری شده، سپس به دلیل تأثیر مستقیم بافت بر ساخت افعال و ایجاد معانی به فعلها در بافت گزارههای مختلف توجه شده است و با تطبیق معانی ضمنی و صریح دو اثر، کارکرد آنها تحلیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
معنی صریح؛ معنی ضمنی؛ فعل؛ کارکرد تعلیمی؛ کلیله و دمنه؛ مقامات حمیدی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 673 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483 |