تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,173 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,691,574 |
اضطراب ایدز و ارتباط آن با عوامل دموگرافیکی در جمعیت دانشجویان | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 4، فروردین 1394، صفحه 18-23 اصل مقاله (254.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
محمد خادملو1؛ قهرمان محمودی2؛ سید حسن سید شریفی3؛ سید محمد رضا حسینی4؛ مصطفی سلطانی5؛ اسماعیل جوادی کهریز6؛ داود نصیری زرین قبائی7 | ||
1گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. | ||
2مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. | ||
3دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران. | ||
4دانشجوی کارشناسی رادیولوژی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. | ||
5دانشجوی کارشناسی ارشد ایمونولوژی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. | ||
6دانشجوی کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. | ||
7دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تشریح، کمیته تحقیقات دانشجوی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران (نویسنده مسؤول)* Email: davood1990nasiry@gmail.com | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: اضطراب واکنش طبیعی به فشار روانی است که دارای مؤلَفه های رفتاری،بدنی وذهنی بوده کهدرحیطههایمختلفزندگیانسانوجوددارد.مطالعة حاضر به منظور بررسی سطح اضطراب ایدز و ارتباط آن با عوامل دموگرافیکی در جمعیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که بر روی 385 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل به روش نمونه گیری تصادفی با تخصیص متناسب از رشته های تحصیلی مورد نظر انجام شد. ابزارگردآوری داده ها برگه ثبت اطلاعات وپرسشنامهاضطراب ایدز(MAAQ)بود. اطلاعات پس از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد فراوانی اضطراب در هر یک از سطوح کم ، متوسط و شدید به ترتیب 9/42، 4/52 و 7/4درصد می باشد. همچنین ارتباط معناداری بین جنسیت(001/0p=)، ترم تحصیلی(001/0p=)، رشته تحصیلی(003/0p=)، مدت زمان مطالعه(009/0p=) و منبع کسب اطلاعات(004/0p=) با ابعاد اضطراب ایدز مشاهده شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج، اکثر دانشجویان دارای سطح اضطراب متوسطی بودند که این امر لزوم توجه به تبیین سیاست هایی در جهت آموزش و آمادگی کامل و آگاهانه پیش از ورود به محیط های بالینی و مصون ماندن دانشجویان از خطرات احتمالی و متعاقب آن بهینه نمودن خدمت به بیماران با حفظ نکات ایمنی را مشخص می کند. از این رو، برگزاری دوره های آموزشی در زمینه مهارت های مقابله ای برای اضطراب و استرس و خدمات مشاوره ای برای دانشجویان توصیه می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ ایدز؛ دانشجویان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,087 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 682 |