| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,559,074 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,267,705 |
نقش تنظیم منفی هیجان و اشتیاق عاطفی- شناختی یادگیری در پیشبینی رفتارهای پرخطر دانشآموزان | ||
| فصلنامه نسیم تندرستی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 4، فروردین 1394، صفحه 37-44 اصل مقاله (271.83 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
| نویسندگان | ||
| حسن صادقی1؛ مریم شهری2؛ نجمه خالقی کیا-دهی2؛ زهرا اسدیان خرمآبادی3؛ ذبیح پیرانی4 | ||
| 1باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران. sadeghi_66@yahoo.com Email:(نویسنده مسؤول)* | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران | ||
| 3دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران | ||
| 4گروه روانشن.اسی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران. | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: با توجَه به اهمیت توجه به سلامت روان دانشآموزان و لزوم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه ضروری به نظر میرسد، لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش تنظیم منفی هیجان و اشتیاق تحصیلی در پیشبینی رفتارهای پرخطر دانشآموزان بود. روش بررسی: نمونة آماری، شامل 300 نفر از دانشآموزان شهر تهران در سال 1394- 1393 بود که با روش دردسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای تنظیم هیجان، اشتیاق تحصیلی ورفتارهای پرخطراستفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تنظیم منفی هیجان با رفتارهای پر خطر، همبستگی مثبت معنیداری داشت (01/0>p). اشتیاق تحصیلی، رابطه منفی معنیداری با رفتار پرخطر داشت (001/0>p). تنظیم منفی هیجان، قویترین متغیر پیشبینی کننده رفتار پرخطر به صورت مثبت بود. همچنین اشتیاق تحصیلی، قویترین متغیر پیشبینی کننده انواع رفتار پرخطر دانشآموزان به صورت منفی بود. نتیجهگیری: تقویت تنظیم هیجانی سازگارانه و فراهم آوردن زمینههای اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان میتواند زمینهای برای کاهش رفتارهای پرخطر آنان فراهم کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تنظیم منفی هیجان؛ اشتیاق تحصیلی؛ رفتارهای پرخطر؛ دانشآموزان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,359 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,064 |
||