تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
مقایسه شادکامی و منبع کنترل در نوجوانان مصروع و غیر مصروع | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1395 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
آزاده عباسی* 1؛ امیر عبدالحسینی2؛ مرتضی عباسی3؛ افسر حاجی4 | ||
1مدرس مد عو دانشگاه | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد، تبریز، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: مطالعات نشان میدهد که بیماران مبتلا به صرع، نیم رخ روانی خاصی داشته و بافت روان شناختی و هیجانی خاصی را تجربه میکنند. با توجه به این امر پژوهش حاضر با هدف مقایسه منبع کنترل و میزان شادکامی در نوجوانان صرعی و غیرصرعی میباشد. روش بررسی: روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کودکان و نوجوانان مصروع مراجعه کننده به بیمارستان نورولوژی شهر تبریز تشکیل دادند. تعداد 20 نفر به شیوه نمونه گیری هدفمند از این جامعه انتخاب و تعداد 20 نفر دیگر از جامعه افراد عادی به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. و به پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و منبع کنترل راتر پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) تحلیل شد. یافتهها: اختلاف معناداری بین افراد صرعی در مقیاس شادکامی (004/0=P) و مقیاس منبع کنترل و منبع کنترل درونی، منبع کنترل بیرونی نسبت به افراد عادی مشاهده شده است(025/0=P). در مطالعه حاضر میزان شادکامی و منبع کنترل در افراد مصرع کمتر از افراد غیر مصروع است. لذا با توجه به پژوهش حاضر آموزش برنامه های شادی و منبع کنترل به افراد مصروع شایان توجه می باشد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش هرچه قدر شادکامی و میزان کنترل درونی در افراد صرعی بیشتر باشد این افراد از زندگی بهتر و کیفیت زندگی بهتری برخوردار میباشند لذا از ضرورت های مهم برای ارتقاء سطح سلامتی این افراد لذا ضرورت اجرای برنامه های آموزشی حائز اهمیت می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مصروع و غیر مصروع؛ شادکامی؛ منبع کنترل؛ نوجوانان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 940 |