تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,533 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,350 |
مقایسه اشتیاق برای برقراری ارتباط در نوجوانان علاقهمند به سبکهای مختلف بازیهای رایانه | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 6، 4 (پیاپی 24)، مرداد 1395، صفحه 75-90 اصل مقاله (790.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رقیه نوری پور لیاولی1؛ محمدعلی فردین* 2؛ محمود شیرازی3؛ غلامعلی افروز4؛ مهدی دهستانی5 | ||
1دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
5دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اشتیاق برای برقراری ارتباط در نوجوانان علاقهمند به سبکهای مختلف بازیهای رایانهای بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری آن را کلیه نوجوانان و جوانان پسر مراجعهکننده به گیم نتهای شهر زاهدان (25 گیمنت)، در سال 1394 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای بود که هشت گیمنت به صورت قرعهکشی انتخاب و سپس، از بین مراجعهکنندگان به گیم نتهای مذکور، نمونه مورد نظر که شامل 156 نفر بودند به صورت تصادفی ساده (قرعهکشی) از بین اسامی موجود در گیم نت انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق برای برقراری ارتباط مک کروسکی استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که بین اشتیاق برای برقراری ارتباط در گروههای مختلف علاقهمند به سبکهای بازی رایانهای (آنلاین گسترده تیمی، انفرادی و ترکیبی)، تفاوت معناداری وجود دارد (0/01 ≤P). بدین ترتیب که مخاطبان علاقهمند به سبک بازی آنلاین گسترده تیمی و سبک ترکیبی، از اشتیاق به برقراری ارتباط بیشتری نسبت به علاقهمندان سبکهای بازی رایانهای انفرادی برخوردار میباشند. همچنین، نتایج نشان داد که اشتیاق برای برقراری ارتباط در آزمودنیهایی که گیم نت و هر دو مکان منزل و گیم نت را به عنوان محل بازی انتخاب میکردند از آزمودنیهایی که تنها منزل را به عنوان محل مورد علاقه برای بازی انتخاب میکردند، بیشتر بود. لذا با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان دریافت که هر یک از سبکهای بازیهای رایانهای، میتواند تأثیر مختلفی بر مخاطبان خود داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شتیاق برای برقراری ارتباط؛ بازی رایانهای؛ سبک بازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 786 |