تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,891 |
تاثیر مداخله آموزشی بر سلامت باروری زوجین داوطلب ازدواج استان قم در سال 1395 | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 بهمن 1395 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
عابدین ثقفی پور* 1؛ مهدی میرحیدری2؛ لیلا قزوینیان3؛ زهره کریمی4؛ مرضیه رضایی عارف5؛ مصطفی قزوینیان6 | ||
1هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم | ||
2کارشناس بیماریها و مربی کلاس های مشاوره حین ازدواج | ||
3کارشناس بهداشت خانواده | ||
4مربی مشاوره حین ازدواج | ||
5مربی مرکز مشاوره ازدواج | ||
6کارشناس ارشد پرستاری | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: کلاسهای آموزشی مشاوره حین ازدواج با هدف افزایش اطلاعات و ایجاد نگرش مثبت به مسائل مختلف سلامت باروری میتواند پایهگذار یک زندگی زناشویی موفق باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاًثیر مداخله آموزشی بر سلامت باروری و بهداشت جنسی زوجین شرکت کننده در کلاسهای حین ازدواج می باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر مداخله ای _ نیمه تجربی ، به صورت قبل و بعد از آموزش و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی بر 424 نفر مراجعه کننده جهت شرکت درکلاسهای مشاوره هنگام ازدواج که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند انجام شد. بعد از وارد کردن دادههای پرسشنامه، از آزمون های آماری جهت تجزیه و تحلیل داده ها، استفاده شد. یافته ها: میانگین آگاهی قبل از مطالعه در شرکت کنندگان از 0.428 ± 1.40 به 0.183 ± 1.87 افزایش یافته است. و در خصوص نگرش نیز میانگین آن از 0.445± 402 به0.380 ± 4.43 افزایش یافته است. میانگین نمره آگاهی و نگرش شرکت کنندگان در مطالعه، بعد از مداخله آموزشی نسبت به قبل از مداخله آموزشی به طور معنی داری در تمامی حیطه ها افزایش نشان می دهد(001/0 >P) بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد آموزش موجب افزایش آگاهی و نگرش زوجین شرکت کننده در کلاسهای هنگام ازدواج شد. پیشنهاد می شود آموزشها بر اساس الگوهای آموزش بهداشت طراحی و با تداوم این قبیل آموزشها و برگزاری دورههای آموزشی مختلف پس از ازدواج، کمک بسزایی در ایجاد رضایت زناشویی گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
" مداخله آموزش"؛ "زوجین داوطلب ازدواج"؛ " سلامت باروری" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 592 |