تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,901 |
تأثیر بازیهای رایانهای بر سلامت روان دانشآموزان دوره متوسطه شهر گرگان | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 7، 1 (پیاپی 25)، آبان 1395، صفحه 23-37 اصل مقاله (286.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ترانه عنایتی* 1؛ کلثوم بینات2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق، شناسایی تأثیر استفاده از بازی های رایانه ای توسط دانش آموزان دوره متوسطه بر سلامت روان آنها میباشد. این تحقیق با استفاده از روش پس رویدادی انجام گرفت. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه گرگان بود. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، ۴۵۶ نفر محاسبه گردید. جهت انتخاب نمونه، ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از میان نقاط چهارگانه مدارس متوسطه شهر گرگان، چند مدرسه به صورت تصادفی به عنوان خوشه انتخاب شدند و سپس، متناسب با جمعیت آماری هر مدرسه (بر حسب جنسیت و جمعیت دانشآموزان)، نمونه لازم به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی GHQ28 در چهار بعد وضعیت جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، میزان افسردگی و اختلال در کنش اجتماعی بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمونهای تی گروههای مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بازی های رایانه ای بر وضعیت جسمانی دانش آموزان مؤثر است، ولی تأثیری بر اضطراب و اختلالات خواب، میزان افسردگی، اختلال در کنش اجتماعی و در کل سلامت روانی دانشآموزان ندارد. همچنین، در مقایسه ویژگیهای جمعیت شناختی، بین وضعیت جسمانی، اضطراب و اختلال خواب و سلامت روان (در کل) دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار بود، ولی بر اساس پایه تحصیلی دانشآموزان، تفاوت معناداری به دست نیامد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای رایانهای؛ سلامت روان؛ وضعیت جسمانی؛ اضطراب و اختلالات خواب؛ افسردگی؛ اختلال در کنش اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 849 |