تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,371 |
رابطه بین خوش بینی و هوش عاطفی با فرسودگی شغلی کارکنان آموزش و پرورش زاهدان | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1396 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسنده | ||
اکرم ثناگو* | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: خوش بینی و هوش عاطفی یک دسته از توانایی ها و مهارت های غیر شناختی است که توانایی موفقیت فرد را در مقابله با فشارهای محیطی به ویژه فرسودگی شغلی افزایش می دهد. هدف پژوهش حاضر، رابطه بین خوش بینی و هوش عاطفی با فرسودگی شغلی کارکنان آموزش و پرورش زاهدان بود. روش: این مطالعه توصیفی- از نوع همبستگی در سال 1395 در زاهدان بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش ناحیه یک که به روش سرشماری 60 نفر (کلیه افراد) انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، سه پرسشنامه بود. داده ها با استفاده با استفاده از آزمون میانگین و انحراف استاندارد، همبستگی و رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss-19 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: داده های پژوهش نشان داد میزان خوش بینی متوسط، هوش عاطفی بالا و فرسودگی شغلی کارکنان متوسط می باشد. بین خوش بینی و فرسودگی شغلی همبستگی معکوس در سطح 05/0 ≥ p وجود دارد. همچنین بین مولفه های هوش عاطفی و فرسودگی شغلی در سطح 01/0 ≥ p وجود دارد.. نتایج رگرسیون گام به گام کارکنان نشان داد هوش عاطفی قدرت پیش بینی فرسودگی شغلی را داشته است. نتیجه گیری: بین خوش بینی و هوش عاطفی با فرسودگی شغلی رابطه منفی وجود دارد، لذا پیشنهاد می شود آموزش و پرورش برای کاهش فرسودگی شغلی به برگزاری دوره های آموزشی لازم مبادرت ورزند. کلید واژگان: خوش بینی ، هوش عاطفی ، فرسودگی شغلی ، کارکنان، آموزش و پرورش | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان: خوش بینی؛ هوش عاطفی؛ فرسودگی شغلی؛ کارکنان؛ آموزش و پرورش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 437 |