تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,518 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,318 |
نقش کارکردهای شناختی حافظه فعال، نگرش ریاضی و اضطراب ریاضی برعملکرد ریاضی دانش آموزان بر اساس سطوح یادگیری در طبقه بندی اصلاح شده بلوم | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1396 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
هادی تقی زاده* 1؛ امان ا... سلطانی2؛ حمدا.... منظری توکلی2؛ زهرا زین الدینی میمند3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاد کرمان | ||
2استادیار دانشگاه آزاد کرمان | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمان | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی نفش عملکردهای شناختی« ظرفیت حافظه فعال ،نگرش ریاضی و اضطراب ریاضی» فراگیران مقطع سوم دبیرستان های پسرانه ناحیه 2 شهرستان مشهد بر عملکرد تحصیلی آنان، بر اساس طبقه بندی اصلاح شده بلوم می باشد. روش این پژوهش حاضر غیر آزمایشی(همبستگی) بود. بدین منظور به روش نمونه گیری خوشه ای(مناطق، مدارس، کلاس، دانش آموزان) 145 دانش آموز پسر انتخاب شدند. که به پرسشنامه های «مقیاس اضطراب ریاضی»، «مقیاس نگرش به ریاضی» ،« مجموعه آزمون فعال کودکان(WMTB-C)» و «آزمون عملکرد ریاضی» پاسخ دادند برای انجام ارزیابی عملکرد ریاضی بر اساس جدول طبقه بندی اصلاح شده بلوم 5 سوال ریاضی از مباحث توابع ، حد و مشتق طراحی گردید . یافته های این پژوهش نشان می دهد که میزان اثرگذاری حافظه فعال، نگرش و اضطراب ریاضی برعملکرد تحصیلی ریاضی فراگیران در سطوح مختلف دانش و فرایند های شناختی ، متفاوت می باشد. نتایج این پژوهش می تواند در زمینه پیشرفت عملکرد دانش آموزان در حل مسائل ریاضی، یادگیری معنادار، تدریس متناسب سودمند باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفه های روان شناختی؛ حافظه فعال؛ نگرش ریاضی و اضطراب ریاضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 693 |