| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,560,412 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,471 |
اثربخشی مصاحبه انگیزشی به شیوه گروهی بر امید به زندگی و سرسختی روانشناختی مادران دارای فرزند معلول ذهنی | ||
| فصلنامه نسیم تندرستی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1396 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا عسکری* 1؛ محمد طحان2؛ احمد عباسی3؛ حسین اسماعیلی ثانی4 | ||
| 1کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام، تربت جام، ایران. | ||
| 2باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
| 3مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی3697-19395 تهران، ایران | ||
| 4کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف و زمینه: پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی مصاحبهانگیزشی به شیوه گروهی بر امید به زندگی و سرسختی روانشناختی مادران دارای فرزند معلول ذهنی بود. مواد و روش: در پژوهش حاضر با توجه به هدف تحقیق از میان روش های پژوهش در روان شناسی و علوم تربیتی، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل 88 مادر دارای فرزند معلول کم توان ذهنی مدرسه کودکان استثنایی بصیر شهرستان خلیل آباد در سال 95- 1394 بود که در نمره سرسختی و امید به زندگی نمرات پایینی دریافت کرده بودند و از طریق روش نمونه گیری دردسترس و از بین آنها 30 مادر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه مقیاس امید بزرگسالان اسنایدر 1991(AHS) و پرسشنامۀ سرسختی روانشناختی کوباسا 1998 می باشد. داده ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافتههای آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین درمان مصاحبهانگیزشی به شیوه گروهی بر امید به زندگی و سرسختی روانشناختی مادران دارای فرزند معلول ذهنی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: درمان مصاحبهانگیزشی به شیوه گروهی بر امید به زندگی و سرسختی روانشناختی مادران دارای فرزند معلول ذهنی مؤثر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مصاحبهانگیزشی؛ امید به زندگی؛ سرسختی روانشناختی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 805 |
||