تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
تأثیر آموزش مهارت های مقابله ای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبت گرا بر سازگاری (اجتماعی، عاطفی و تحصیلی) دانش آموزان متوسطه دارای مشکلات سازگاری | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، آذر 1395، صفحه 46-53 اصل مقاله (243.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
میترا مصلحی1؛ مالک میرشاهی2 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، رودهن، ایران. *(نویسنده مسؤول) Email: mitra.moslehi@yahoo.com | ||
2دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: هدف مطالعۀ حاضر تأثیر آموزش مهارت های مقابلهای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبت گرا بر سازگاری(اجتماعی، عاطفی و تحصیلی) دانش آموزان متوسطه دارای مشکلات سازگاری بود. روش بررسی: این تحقیق براساس مطالعات آزمایشی میدانی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. با معرفی معلمان، از بین جامعه دانشآموزان دختر 15-14ساله دارای مشکلات سازگاری دورة متوسطه اول مدارس شهرستان ساری در سال تحصیلی 94– 1393، اجرای آزمون ها و غربالگری، از بین دانش آموزان معرفی شده 40 نفر به طور تصادفی انتخاب و با استفاده از روش آرایش تصادفی، از طریق قرعه کشی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل قرار گرفته و در مرحله پیش آزمون، به پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ پاسخ دادند.دانشآموزانگروه آزمایشبه مدت 14 جلسه (هر هفته دو جلسه 5/1ساعته)، تحت آموزش مهارت های مقابله ای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبت گرا(فریدنبرگ، b2010) قرار گرفته و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. یافته ها: نتایج بیانگر تفاوت معنادار سازگاری(اجتماعی، عاطفی و تحصیلی) در بین گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون بود (01/0p<، 232/119F= ). نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های مقابلهای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبت گرا می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید جهت افزایش سازگاری (اجتماعی، عاطفی و تحصیلی) و در نتیجه کارآمدی بهتر دانش آموزان دارای مشکلات سازگاری بکار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
ناسازگاری؛ مهارت های مقابله ای؛ شناختی-رفتاری؛ روانشناسی مثبت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 927 |