تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,010 |
ادبیات تعلیمی و تربیتی در شاهنامه فردوسی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 11، آذر 1390، صفحه 41-58 اصل مقاله (162.49 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم خلیلی جهانتیغ1؛ مهدی دهرامی2 | ||
1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
«شاهنامه» شاهکاری ادبی است با موضوعاتی جامع و داستانهایی متنوّع. سرایندة آن حکیمی است جامعالاطراف که جلوههایی مختلف از ادبیات حماسی، غنایی و تعلیمی را به نمایش میگذارد. بررسی ابعاد مختلف «شاهنامه» موجب شناخت بیشتر عظمت و شکوه این اثر، همچنین سراینده آن میشود. این مقاله سعی دارد به روش تحلیل محتوا جلوة ادبیات تعلیمی و شاخصههای آن را در «شاهنامه» واکاود. موضوعاتی مانند توجه به مذهب و تعالیم دینی، پند و اندرز و نتایج اخلاقی پایان داستانها، ستایش علم و دانش و آگاهی، فضایل اخلاقی و عفّت کلام سراینده، فضایی تعلیمی و اخلاقی را بر «شاهنامه» حاکم ساخته است. پیامهای اخلاقی در این اثر به دو شیوة درونمایه داستانی و بیان مستقیم تبیین شده است. یکی از رازهای ماندگاری «شاهنامه» پند و اندرزهای فردوسی است که از آبشخورهای فکری دینی و قومی وی سرچشمه گرفته است و از آنجا که عاطفة نهفته در آن انسانی است نه شخصی، جامعیّت و شمول آن از زمان و مکان خاص، فراتر است و همة آفاق را در بر میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تعلیمی؛ ادبیات حماسی؛ شاهنامه؛ مذهب؛ اخلاق؛ پند و اندرز؛ عاطفه انسانی | ||
مراجع | ||
1- قرآن کریم. 2- نهجالبلاغه.(1376). ترجمه سید جعفر شهیدی، تهران: علمی و فرهنگی. 3- بهار، محمّدتقی. (1382). سبکشناسی (تاریخ تطوّر نثر فارسی)، تهران: امیرکبیر. 4- پورنامداریان، تقی. (1368). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تهران: علمی و فرهنگی. 5- جوانشیر، ف.م. (1380). حماسه داد، تهران: جام. 6- حاجیاننژاد، علیرضا. (1384). «خردمندان و بیخردان شاهنامه»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شماره 56، پیاپی 173. 7- خراسانی، محبوبه. (1387). «اخلاقنویسی در ایران و جایگاه اخلاق جلالی»، پژوهشهای ادبی، سال 5، شماره 20. 8- رستگار فسایی، منصور. (1381). فردوسی و هویتشناسی ایرانی، تهران: طرح نو. 9- رنجبر، ابراهیم. (1387). «افراسیاب مظهر خشم و شهوت در شاهنامه»، پژوهشهای ادبی، سال 5، شماره 21. 10- ریاحی، محمّدامین. (1372). سرچشمههای فردوسیشناسی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. 11- سرامی، قدمعلی. (1383). از رنگ گل تا رنج خار، تهران: علمی و فرهنگی. 12- سنایی، ابوالمجد مجدود بن آدم. (1363). دیوان اشعار، به تصحیح مدرس رضوی، تهران: سنایی. 13- شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1372). «انواع ادبی و شعر فارسی»، مجله رشد آموزش ادب فارسی، سال هشتم، شماره 32 و 33. 14- شمیسا، سیروس. (1383). انواع ادبی، تهران: فردوس. 15- صفا، ذبیحالله. (1377). حماسهسرایی در ایران. تهران: امیرکبیر. 16- عطار، فریدالدین. (1351). الهینامه، تصحیح فواد روحانی، تهران: زوّار. 17- فاطمی، سیدحسین و قبول، احسان. (1388). «بررسی تطبیقی سخنان بوزرجمهر در شاهنامه با قرآن و حدیث»، جستارهای ادبی، شماره 165. 18- فردوسی، ابوالقاسم. (1385). شاهنامه، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره. 19- فروزانفر، بدیعالزّمان. (1380). سخن و سخنوران، تهران: خوارزمی. 20- منتصف مجابی، حسن. (1383). تأثیر قرآن و احادیث در شاهنامه فردوسی، کرمانشاه: دانشگاه رازی کرمانشاه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 947 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 406 |