تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,306 |
جنبه تعلیمی هزل در مثنوی مولوی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 14، دوره 3، شماره 10، شهریور 1390، صفحه 153-174 اصل مقاله (186.39 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمدرضا ساکی | ||
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد | ||
چکیده | ||
مولانا جلالالدین محمّد مولوی از عارفان و بزرگان این مرز و بوم است. وی کتاب گران سنگ مثنوی را برای آموزش و تعلیم مریدان و دیگر خوانندگان خویش به نظم درآورده است، لیکن در این کتاب، به ظاهر با زنندهترین هزلها و کلمات سست روبرو میشویم و همین، سبب شده بسیاری از محققان وی را سرزنش کنند و مدعی شوند که مولوی مجاز به آوردن چنین هزلها و کلماتی نبوده است. در این جستار تلاش میکنیم ابتدا طنز و هزل را از دیدگاه برخی صاحبنظران تعریف کنیم و سپس این نکته را باز کنیم که مولانا جلالالدین بلخی منحصراً در جهت تعلیم و آموزش نکتههای عالی اخلاقی و عرفانی سود جسته است. | ||
کلیدواژهها | ||
مولوی؛ هزل؛ تعلیم؛ مثنوی؛ طنز | ||
مراجع | ||
1- قرآن مجید 2- ابن مسکویه. (1961). تهذیبالاخلاق، ج 5، بیروت. 3- پزشکزاد، ایرج. (1353). طنز پلی استوار به سوی مردم، روزنامه اطلاعات. 4- تبریزی، شمس الدین. (1385). مقالات شمس، تهران: مرکز. 5- جاحظ. (1950). الحیوان، تحقیق و شرح عبدالسّلام محمد هارون، مصر. 6- جوادی، حسن. (1384). تاریخ طنز در ادبیات فارسی، تهران: کاروان. 7- حلبی، علیاصغر. (1377). تاریخ طنز و شوخطبعی در ایران و جهان اسلامی، تهران: بهبهانی. 8- زرینکوب، عبدالحسین. (1367). بحر در کوزه، تهران: علمی. 9- حسینی، سیدرضا. (1371). مکتبهای ادبی، تهران: نگاه. 10- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1376). تازیانههای سلوک، تهران: آگه. 12_______________. (1379). طنز حافظ، سالنامه گل آقا. 13- کردعلی، محمد. (بیتا). امرالبیان، ج 2. 14- مجابی، جواد. (1353). قلمرو طنز، تهران: آیندگان ادبی. 15- مولوی، جلالالدین محمّد. (1364). مثنوی معنوی، تصحیح نیکلسون، تهران: امیرکبیر. 16- معین، محمّد، (1380). فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |