تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
نوآوری در شعر قیصر امینپور | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 6، شهریور 1389، صفحه 133-160 اصل مقاله (207.12 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سهیلا صلاحیمقدم | ||
- استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
نوگرایی ( مکتب Modernism ) در ادبیات، بیانگر گسستن از سنن و قراردادهای حاکم و ایجاد شیوههای تازه در نگرش به جایگاه انسان و نقش او در نظام هستی است. مدرنیسم ویژگیهای صوری و محتوایی خاصی دارد، مانند جدایی از نسبت فردگرایی و تأکید بر فردیّت خلّاق هنرمند، احساس تنهایی، بیگانگی و یأس، ترجیح ناخودآگاهی برخود آگاهی، تداعی معانی آزاد و جریان سیال ذهن، توجه به نظریههای روانشناسانی، چون فروید و یونگ و بعضی از اگزیستانسیالیستها. نوآوری معانی فراگیرتر از نوگرایی یا مدرنیسم دارد. مدرنیسم در مورد دورة خاصی است (اوایل قرن بیستم ) و مانند هر نهضت ادبی دیگر به انتهای خود رسیده و جای خود را به نهضت دیگر، پسامدرنیسم داده است، ولی نوآوری آغاز و پایان مشخصی ندارد و همواره در طول قرون و اعصار در ادبیات و هنر یافت میشده و در مدرنیسم هم وجود داشته است. نوآوری؛ یعنی خلّاقیت و خلّاقیت تقلیدی نیست. پرسشی که در مقالة حاضر به آن پاسخ داده شده، این است که آیا اصول نوگرایی و ویژگیهای نوآوری در شعر قیصر امینپور دیده میشود یا خیر ؟ پیش از بررسی شعر قیصر امینپور، با پژوهش در ادوار شعر فارسی، نوآوریهای خاصی در هر دوره دیده میشود، اما در شعر نو معاصر، نوآوریها و خلّاقیتها نسبت به سبک بازگشت ادبی و حتی دورة مشروطه برتری دارد. شعر قیصر امینپور از جهت قالب بیــرونی (outer form ) و قالب درونی (inner form ) نوآوریهایی را به همراه دارد. در شعرهای برجستة -او چه کلاسیک و چه نو نیمایی- با نوآوریهایی روبه رو میشویم که در شاعران دیگر سابقه نداشته است و خلّاقیت او را نشان میدهد. آشناییزدایی را در ترکیباتی چون "آیینة ناگهان " -که نام یکی از کتابهای اوست- میتوان دید. در این مقاله مجموعة تنفس صبح بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری؛ مدرنیسم؛ قیصر امینپور؛ تنفس صبح | ||
مراجع | ||
1- قرآن مجید 2- امین پور، قیصر .( 1387). تنفس صبح (مجموعه شعر)، تهران: انتشارات سروش. 3- _________ .( 1383). سنت و نوآوری در شعر معاصر، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 4- جعفری، محمد تقی .( 1362). تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، تهران: انتشارات اسلامی. 5- حافظ، شمس الدین محمد .( 1381). دیوان، تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران: انتشارات زوّار. 6- حسن لی، کاووس .( 1383). گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: نشر ثالث. 7- خاقانی، افضل الدین بدیل .( 1362). دیوان، تهران: انتشارات ارسطو. 8- _______________ .( 1362). منشآت، تصحیح محمد روشن، تهران: انتشارات فرزان. 9- روزت، ای .( 1371). روانشناسی تخیل، ترجمة اصغر الهی و پروانه میلانی، تصحیح محمد روشن، تهران: گوتنبرگ. 10- زرین کوب، عبدالحسین .( 1363). سیری در شعر فارسی، تهران: انتشارات نوین. 11- سعدی، شرف الدین مصلح .( 1367). دیوان غزلیات، شرح خلیل خطیب رهبر، تهران: انتشارات سعدی. 12- شفیعی کدکنی، محمد رضا .( 1372). تازیانههای سلوک، تهران: انتشارات آگاه. 13- ________________ .( 1387). غزلیات شمس تبریز، تهران: سخن. 14- صلاحی مقدم، سهیلا .( 1386). بررسی تطبیقی بین جلال الدین محمد مولوی و ویلیام بلیک، تهران: انتشارات سوسن. 15- _____________ .( 1378). زبان و ادبیات فارسی (گرایش ادبیات تطبیقی) رسالة دکتری. 16- ناصر خسرو .( 1357 ). دیوان، به اهتمام مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران: انتشارات شرکت سهامی عام. 17- نظامی گنجوی، ابو محمد الیاس .( بیتا). پنج گنج (مخزن الاسرار) تصحیح و توضیح وحید دستگردی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی علمی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129 |